Stappenplan om een goedkopere energieleverancier te vinden

Zit jij bij de meest voordelige energieleverancier? Op deze pagina ontdek je stap voor stap hoe je een goedkopere energieleverancier kunt vinden en energiecontracten kan vergelijken.

Stap 1: Heb je sociaal tarief?

Bekijk hier of je recht hebt op sociaal tarief.

Sociaal tarief is een goedkoper tarief voor elektriciteit en aardgas waar bepaalde personen recht op hebben.

Het sociaal tarief is bij elke leverancier hetzelfde. Als je recht hebt op dat tarief, moet de leverancier dit automatisch aanbieden. Veranderen van leverancier levert je geen besparing op. Je kan wel overstappen omdat je bijvoorbeeld een groene leverancier of een betere klantendienst wil. 

Waar kan je zien of je sociaal tarief* hebt?

  • Op jouw jaarafrekening (indien toegepast)
  • Via een online tool van FOD (je hebt nodig: ofwel kaartlezer, identiteitskaart en pincode ofwel de itsme app) 

*Mensen met verhoogde tegemoetkoming bij de mutualiteit hebben tijdelijk recht op sociaal tarief tot en met september 2022. Dit kan verlengd worden.

Extra tip! Beschermde afnemers hebben recht op een kortingsbon voor een energiezuinige koelkast of wasmachine. Bekijk hier of je in aanmerking komt.

Heb je geen sociaal tarief?

Dan kan veranderen van leverancier je wel een besparing opleveren. Hieronder vind je stap voor stap wat je moet doen.

Stap 2: Doe de CREG-scan

De CREG-scan is een online tool om jouw elektriciteits- en/of aardgascontract te vergelijken met het goedkoopste en duurste contract op de huidige energiemarkt.

Surf naar de website van de CREG en vul de vragen in. Je vindt de naam van je energieproducten terug op je energiecontract of op een jaarafrekening. Jouw tarieven kan je terugvinden op de tarieffiche samen met de datum. Je kan het ook navragen bij de klantendienst van je energieleverancier.

Als resultaat krijg je een blauwe lijn als je een actief contract hebt of een grijze lijn als je een slapend contract hebt. Slapende contracten zijn contracten die niet meer verkocht worden.


 
De lengte van de lijn geeft weer hoe je contract zich verhoudt ten opzichte van het goedkoopste (oranje) en het duurste (paars) aanbod op de markt. Is je contract duur? Dan is het tijd voor de volgende stap: de V-test!

Stap 3: Doe de V-test

Met de V-test ontdek je welke leverancier jou het goedkoopste tarief kan bieden. In het stappenplan hieronder leggen we je uit hoe je de test correct invult.

Wat heb je nodig voor de V-test?

  • De postcode van je verbruiksadres
  • Je jaarverbruik gas en/of elektriciteit in kWh
  • Je tarief om exact te kunnen vergelijken

Weet je niet waar je deze gegevens vindt? Bekijk dan de veelgestelde vragen onderaan dit artikel.

Hoe doe je de V-test?

Surf naar V-Test - VREG en vul de gevraagde gegevens in bij volgende onderdelen.

  • Zoek een contract voor
    • Vul je postcode in.
    • Duid aan voor welk gebouw je de test wil doen.
    • Duid aan of je gas, elektriciteit of beiden wil vergelijken.

  • Kent u uw verbruik?
    • Als je je verbruik niet kent, maakt de tool een inschatting op basis van het aantal gezinsleden.
    • Als je je verbruik wel kent, kan je het in de volgende stap zelf ingeven.
    • Je verbruikgegevens uploaden kan via de klantenzone van Fluvius als je digitale meters hebt.
  • Vul uw verbruik in
    • Duid bij elektriciteit aan welk soort meter je hebt.
    • Duid bij elektriciteit aan welk telsysteem je hebt.
    • Heb je een terugdraaiende teller, vul dan het vermogen van je omvormer in.
    • Als je zonnepanelen hebt, vul je bij 'injectie' in hoeveel stroom je op het net plaatst.
    • Vul je verbruik voor gas en elektriciteit in.
    • Geef bij de verbruiksperiode de periode van de afrekening in als je het verbruik van een volledig jaar niet kent.

  • Klik op ‘Doe de V-test’. Het resultaat van de V-test is een momentopname en kan verschillen van dag tot dag.

Resultaten van de V-test

Als je de V-test gedaan hebt, krijg je een overzicht van verschillende contracten. We overlopen hieronder hoe je daar makkelijk de juiste informatie voor jou kunt uithalen.

  1. Met 'wijzig mijn gegevens' kan je je gegevens aanpassen.
  2. Met de keuzehulp kan je je voorkeuren voor een contract aangeven. De V-test doet dan een voorstel gebaseerd op jouw voorkeuren.
  3. Met verfijn je resultaten kan je verschillende voorkeuren instellen:
    • Kies voor een vast of variabel tarief. Onderaan in de veelgestelde vragen leggen we je het verschil uit.
    • Bij facturatie kan je aangeven op welke manier de vaste vergoeding aangerekend wordt, hoe vaak je voorschotfacturen ontvangt en hoe je ze betaalt.
    • Bij 'andere voorwaarden' kan je aanduiden of je de communicatie digitaal wilt ontvangen.
  4. Je kan kiezen of de prijzen per jaar of per maand getoond worden. Opgelet! De prijzen voor elektriciteit en gas staan apart opgelijst.
  5. De eerste prijs die getoond wordt is het sociaal tarief. Hier kan je alleen voor kiezen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet.
  6. De tweede prijs die getoond wordt is die van Fluvius als sociale leverancier. Een overstap naar Fluvius gebeurt automatisch als je niet meer terecht kan bij je commerciële leverancier.
  7. De derde prijs en alle prijzen die daarna volgen, zijn alle contracten bij commerciële leveranciers. Ze staan standaard van goedkoop naar duur gesorteerd, maar vaste en variabele contracten staan door mekaar. Gebruik 'verfijn resultaten' om enkel die contracten te zien die aan je voorkeuren voldoen.
  8. Met de knop 'meer details' ontdek je de voorwaarden, de tarieven en andere informatie van het contract. Je kan ook doorklikken naar de website van de leverancier om een contract af te sluiten.

Vergelijk nu de tarieven die op jouw tariefkaart staan met die van de V-test. Bekijk ook de jaarlijkse vaste vergoeding. Die kan erg verschillen. Je mag gas en elektriciteit bij dezelfde leverancier nemen, maar dat is niet verplicht.

Veelgestelde vragen V-test 

Wat zijn EAN-codes en waar vind ik die terug?

  • Een EAN-code is een unieke cijfercombinatie voor elke aansluiting van gas én elektriciteit. Je EAN-code van gas en elektriciteit zijn verschillend. De EAN-code is niet hetzelfde als het meternummer.
  • De EAN-code vind je terug op de jaarafrekening of in jouw klantenzone van je energieleverancier.
  • Kan je de codes niet terugvinden? Neem dan contact op met je energieleverancier.

Waar vind ik de naam van mijn contract?

  • De naam van je contract kan je aflezen op je jaarafrekening, op je tarieffiche of in de klantenzone van je energieleverancier. Kan je de naam niet terugvinden? Neem dan contact op met je energieleverancier.
  • Hieronder zie je een voorbeeld van een contract met als naam 'Easy', dat begon op 8 juni 2020 en liep tot 7 juni 2021.

Waar kan ik mijn verbruik aflezen?

  • Je verbruik kan je aflezen op je jaarafrekening of in de klantenzone van je energieleverancier. Kan je dit niet terugvinden? Neem dan contact op met Fluvius (078 35 35 34) of met je energieleverancier.

Waar vind ik mijn tarieven?

  • Jouw tarieven kan je aflezen op je tarieffiche. Deze kreeg je bij het afsluiten van jouw energiecontract op papier of via email. Je kan deze ook terugvinden in je klantenzone van je energieleverancier. Let op, variabele tarieven wijzigen maandelijks of driemaandelijks. Om het variabel tarief te kennen tijdens de looptijd van je contract, neem je best contact op met je energieleverancier. Vaste prijzen blijven gelijk gedurende de looptijd van je contract.

Wat is het verschil tussen vast en variabel tarief?

  • Vast tarief: jouw energieprijs blijft gelijk gedurende de looptijd van het contract. Je hebt dan GEEN prijsrisico, maar dit tarief ligt doorgaans hoger dan een variabel tarief.
  • Variabel tarief: jouw energieprijs volgt de marktprijzen en kan dus dalen of stijgen. Er is een prijsrisico. Een variabel tarief is een momentopname. Dit tarief wordt maandelijks of 3-maandelijks aangepast op basis van prijzen op de energiemarkt. Een stijging of daling merk je niet aan je voorschotfacturen. Dit is pas merkbaar in de jaarafrekening.

Hoe weet ik of ik een digitale meter heb?

  • Een analoge elektriciteitsmeter herken je aan een ronddraaiende schijf. Een digitale meter heeft een digitaal schermpje dat oplicht bij een druk op de knop.

Welke soorten telsystemen zijn er?

  • Meter met enkelvoudig tarief
    • Geen verschil tussen dag- en nachttarief
  • Meter met dag- en nachttarief
    • Dagtarief: dit tarief geldt van 07u tot 22u
    • Nachttarief: dit tarief geldt van 22u tot 07u
  • Meter met exclusief nachttarief
    • Bedoeld voor klanten met toestellen die gemaakt zijn om in de ‘daluren’ te werken, zoals een elektrische accumulatieverwarming.
Hoge gas-en elektriciteitsrekening? Zo stap je over!

Lees meer

Gratis advies bij jouw energie- en renovatievragen

Lees meer

Iets fout of onduidelijk in dit artikel

Laat het ons weten